نامه ای به رئیس جمهور

نامه ای به رئیس جمهور

به نام خدا

جناب آقای رئیس جمهور

با سلام و آرزوی امیدواری هرچه بیشتر ایرانیان به شما

طبق وعده رئیس شورای راهبردی، اکنون باید کاندید‌های پست‌های معاونت و وزارت از سوی کمیته‌های تخصصی انتخاب و به معرفی  شده‌باشند تا از میان آنها، شایستگان را جنابعالی برگزینید. بی‌گمان افراد منتخب شایستگی‌های نزدیک به هم دارند، و همانطور که فرمودید انتخاب از میان آنها دشواری‌های ویژه‌ای دارند. اگر به جمع برگزیدگان کمیته‌های شورای راهبردی، افراد دیگری نیز هم افزوده شوند، که کار بسیار دشوارتر خواهد شد. بی گمان برای گزینش راههای گوناگونی وجود دارد که هر کدام از آنها  به درجات تاکیدات و مزایا و معایب اخلاقی و علمی و تجربی گوناگونی دارند. در این راستا اینجانب پیشنهاد زیر را معروض می دارد، امید است مورد عنایت قرار گیرد:

پیشنهاد مقایسه تطبیقی یک در میان چند

شیوه پیشنهادی زیر بر این پایه استوار است که در دانش مدیریت ،قضاوت منفرد یا حتی مقایسهای دو به دو درباره افراد، نیز عاری از خطاها نیست، لذا بهتر است به سوی شیوه مقایسه یک در میان چند میل کرد تا احتمال خطا در شناخت کمتر شود.

بر پایه فرض بالا پیشنهاد می‌شود که دستور فرمایند جلسات فشرده‌ای  با حضور جنابعالی اعضای شورای راهبردی( یا منتخبی از آنان) طراحی گردد تا کاندیدهای رقیب برای پست خاص، هر کدام در زمان نیم‌ساعت با استفاده از اسلاید و غیره برنامه خود را ارائه کنند، سپس کاندیدها به نقد برنامه‌های همدیگر بپردازند و در نهایت اعضای شورا در فرم‌های مخصوصی رای محرمانه خود را نوشته و به حضرتعالی  ارائه نمایند. به این شیوه امکان این فراهم آید تا شما فرد موردنظر را در جامعیت فراگیرتری (در برآیند خرد جمعی سطح دوم) برگزینید. این روش ممکن است کمی زمان‌بر باشد، اما فرایند  ابتکاری دموکراتیک انتخاب شما را کامل‌تر می کند و ضریب خطا را کاهش می‌دهد و  در نتیجه کابینه آتی را آزمون و خطا در امان می‌دارد. افزون بر این نکات گفته شده ، پاره‌ای شبهات درباره چینش های هدفمند اعضای کمیته ها و اعمال نفوذها را در معرفی کاندیدها می زداید.

                                      با آرزوی ره سپاری در راه حق برای شما

                                                                                 غلامرضا خاکی